beeld uit Bredene
naar toeristische website
NL    FR    DE
>> U bent hier : Home > nieuwsbericht
Foto

16/04/2018

Oplichter aan de lijn? Met deze tips trapt een consument niet in de val

Heel wat mensen komen in contact met onbetrouwbare televerkopers. Zo ontving de FOD Economie in 2017 meer dan 5.400 meldingen over misleidende telefoontjes, gemiddeld 15 meldingen per dag, en gingen in datzelfde jaar 1 op de 5 klachten bij het Europees Centrum voor de Consument over deze praktijken.

Vier tips om een oplichter aan de telefoon te ontmaskeren

  1. Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.
  2. Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
  3. Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is, want telefonische oplichters wisselen vaak van naam.
  4. Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Stuur meteen een antwoord als u niet geïnteresseerd bent in het aanbod. Let op: de bevestigingsmail komt soms terecht in de map met ongewenste e-mails. Als u onlangs een televerkoper aan de lijn had, kan u de e-mails in deze map best in het oog houden.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.

 







Lees ook :
07/12 Mazoutvervuiling Noord-Ede
07/12 Kerstverlichting sterk uitgebreid
07/12 Erkenning en subsidie voor het Bredens Huis van het Kind
07/12 Geef Bredene kleur! Samen kleuren voor het goede doel.
06/12 Eerste gezondheidswandeling voor senioren
06/12 Bredene vraagt ´Blauwe Vlag´ aan
06/12 75 ploegen in Quiz voor Bredense verenigingen
06/12 Openingstijden eindejaar
05/12 Sinterklaas op bezoek in het MEC Staf Versluys
05/12 Bredene loopt 4X4
 
05/12 Dinsdagmarkt in winteropstelling
04/12 Aanpassen van het netwerk van rode brievenbussen
29/11 Ondernemers opgepast !
29/11 155 nieuwe boompjes in het geboortebos
29/11 Wedstrijd: Maak jij onze nieuwe cultuurprijs?
27/11 Politiezone Bredene/De Haan breidt uit
27/11 Aanleg verkaveling Spechtstraat
26/11 OKRA 55+ trefpunt Bredene bestaat 50 jaar
26/11 Europaschool en Autonome Middenschool Bredene krijgen een nieuwe school
26/11 Reinigen van de straatkolken
 
26/11 Kunstfotograaf Sabin Nijs in MEC Staf Versluys
22/11 Eindejaarsactie op de markt
22/11 Steffi Marreel wint Arnoevoo
21/11 Dienstenbedrijf BOD doet mee aan De Warmste Week
21/11 Nieuwe fietsenstalling in de Buurtspoorwegstraat
20/11 De spel- en ontmoetingsruimte Huis van het Kind draait op volle toeren!
19/11 Volgende fase hoogspanningsnet Elia
19/11 Binnenkort selfieframe in Bredene
19/11 Week van de afvalophaler en recyclageparkwachter
19/11 Dé Classic komt eraan

>
Bekijk de volledige UiTagenda



Gemeentebestuur - Centrumplein 1 - 8450 Bredene - T. 059 33 91 91- F. 059 33 00 36 - E. gemeentebestuur@bredene.be - webmaster - BE0207.435.092
Niets uit deze website mag overgenomen worden zonder toelating van het gemeentebestuur Bredene
politiezone bredene - de haan sociaal huis bredene jong in bredene 1